Case: Medewerker transport

Vraag: Een directeur van een transportbedrijf vraagt advies en ondersteuning bij de opvang en nazorg van de gezinsleden van een chauffeur, die tijdens zijn werk is verongelukt. Het gezin bestaat uit vier kinderen. De moeder woont elders. De kinderen zijn 21, 15, 12 en 9 jaar oud. De oudste dochter woont en studeert in het buitenland.

Bevindingen:

We spreken af met een contactpersoon die vermeld stond in het personeelsdossier, om ter plaatse de kinderen en familie te spreken. De contactpersoon werd vooraf op de hoogte gesteld. Ter plaatse aangekomen was er inmiddels een groot gezelschap van familie, buren en vrienden aanwezig. Ook moeder was uitgenodigd voor de kinderen. Dit was aanvankelijk moeilijk, omdat zij met de familie van vader in ernstige onmin leeft.

De kinderen waren alle drie op school. Traumaloket heeft de scholen gebeld en de situatie uitgelegd. De kinderen moesten hun lessen onderbreken en werden opgehaald door familie. Omdat de kinderen op verschillende scholen zaten, kwamen ze na elkaar thuis. De directeur en de medewerker van Traumaloket vertelden de kinderen wat er was gebeurd.

Het ongeluk was volledig het gevolg van een inschattingsfout van de chauffeur. De familie wilde dat op dat emotionele moment niet erkennen. Ze waren geagiteerd en vroegen naar de onderhoudsrapporten van de vrachtwagen en eventuele videobeelden.

Resultaat:

Deze complexe situatie was bijzonder intensief. Diverse factoren bemoeilijkten de opvang van het gezin. Er speelden daarnaast aanzienlijke financiële belangen en de bemoeienis van ooms, die de rol van wettelijk vertegenwoordiger opeisten. De oudste dochter kwam de volgende dag terug in Nederland en wij hebben het verdere proces met haar besproken en gevolgd.

De oorzaak van het ongeluk is op ons verzoek besproken met betrokken politie, de oudste broer en de dochter van het slachtoffer. Omdat uit alles bleek dat het ongeluk het gevolg was van een inschattingsfout van de chauffeur, kon de familie zich erbij neerleggen. De begrafenis werd binnen de gestelde 24 uur gerealiseerd. De werkgever heeft de eerste financiële problemen opgelost en een financieel adviseur toegewezen aan het gezin. Moeder en dochter hebben voor structurele opvang van de kinderen gezorgd. Na enkele weken hebben we het contact met de oudste dochter afgesloten, toen wij vaststelden dat het gezin min of meer stabiel was, de rouwverwerking adequaat in gang was gezet en de financiële gevolgen geen problemen meer gaven.

< Terug naar overzicht